Skocz do zawartości

Projekt skórzanych gumiaków - skórzanków (:


Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

 

Zazwyczaj zajmuję się szyciem rekonstrukcji butów historycznych, średniowiecznych większość narzędzi potrzebnych do uszycia butów posiadam. Od ponad dwóch lat ogladam oraz czytam róznież bardzo duzo na temat szycia "normalnych" butów, między innymi tutaj na forum :). Nadszedł czas na zabranie się za coś nowego...

 

Tak więc moja dziewczyna ma urodziny 2-go stycznia, a na prezent chciałbym jej podarować skórzane buty - "gumiaki". Kiedyś wspominała, że chciałaby bym jej uszył buty... podpytałem niebezpośrednio jakie konkretnie by chciała i jak by miały wygladać...

 

No więc będa to butki na jesień, deszczowa pogodę, grzyby, do drobnych prac ogródkowych itp - gumiaki :). Jako, że posiadam dostęp do skóry naturalnej, a Ona lubi naturalne materiały pomyślałem, że będa miały skórzane cholewki i gumowa podeszwę. Najlepsza metada wydaje mi się "cement shoes" z powodu gumowej podeszwy z która byly by problemy podczas szycia. Posiadam już kopyta (na buty niskie, ale damy radę - zdjęcia wrzucę jak wrócę z domu).

 

W tym temacie chciałbym postować postępy wraz ze zdjęciami oraz ewentualne pytania itp.

 

 

PLAN:

Ogolnie caly szkic mam juz w glowie - cholewka z 3 części zszywtych ze soba, skóra roślinnie garbowana (około 1,3mm) - wysokość i cholewka coś tak jak tutaj:V4ZMDoU.jpg .

 

Ze wzgledu na dosc gruba skórę planuje jej zcienienie mniejwięcej od wysykości krawędzi kopyta o 1/3 grubosci - buty historyczne robię równiez na kopytach i skórę naciagam w podobny sposób, więc myślę, że nie będzie większego problemu.Zszycie cholewy ręcznie. Podpodeszwa ze skóry roślinnie garbowanej ~4mm.  Po naciagnieciu skory przyklejenie jej do podpodeszwy. Do tego momentu wszystko prawie tak jak w cemented shoes.

 

I tu mam pierwsza zagwózdkę - jedyna sprawa której nie jestem za bardzo pewien to rodzaj/typ podeszwy oraz sposob jej zamocowania i tu pytanie oraz prośba o pomoc. Skłaniam sie ku gumowej, grubej podeszwie ze względu na przeznaczenie butów.

 

Jedyna metoda która chodzi mi po glowie, to przyklejenie gumowego otoku (np. http://szewex.pl/shoper5/pl/p/OTOK-W55Aczarny/1160), wypełnienie wszelkich ubytków w podpodeszwie (korkiem lub jakimś "cementem") by otrzymać "płaska" podstawę i przyklejenie finalnej podeszwy z gróbego styrogumu w tym samym kolorze co otok, a do styrogumu gumowego fleku i zelówi coś jak http://www.hurtszewski.com/fleki-topy-tradition-kolor-beowy-p-4491.html + http://www.hurtszewski.com/zelwki-topy-veratop-25mm-rozmiar-damski-kolor-karmelowy-p-5361.html .Myślicie, że otok w ogóle jest w tym wypadku potrzebny?

 

Myślę również nad "gotowymi" podeszwami jak np. http://szewex.pl/shoper5/pl/p/spody-PU-traper-czarno-zolte/1549. Wypełnił bym w nich wszystkie "dziury" tym samym "cementem" lub koriekiem co podpodeszwy i przyleił do podpodeszwy - musiałbym jednak przed kupnem sprawdzić "ręcznie" czy taka podeszwa będzie pasować kształtem do buta/kopyta, bo wszelkie usuwanie nadmiaru gumy raczej popsuje wyglad takiej podeszwy...

 

Zalezy mi, by podeszwy w żadnym wypadku się nie odkleiły po pół roku - polecicie jakiś dobry klej do gumy/skóry? Zwykły szewski ze sklepu papierniczego jakoś mnie nie przekonuje...

Czym wypełnilibyście/wyrównali byście wnętrze takich butów? Widziałem tu na forum, że ktoś używał jakiegoś rodzaju "cementu" przy naprawie butów.

 

Piszcie proszę co myślicie. Zdjęcia narzędzi i kopyt, dokładne grubości skór itp dodam za około tydzień dwa - kiedy wrócę do poznania z domu. 

 

Pozdro,

Piotrek

Edytowane przez jackas
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam-Nie wiem na ile moja sugestia będzie Tobie pomocna-sam przymierzam się do zrobienia butów roboczych dla siebie i zrobię to tak .Cholewka ze skóry licowej nie wiem jeszcze jaki model tej cholewki ,na pewno coś gdzieś podpatrze .Montaż buta metoda G.Y.Pas ze skóry podpodeszwowej z Kalisza ,odpowiednio wycieniony-braki wypełnione korkiem.Podeszwa z kruponu połączonego z oponą od roweru i razem doszyte do otoku.Buty maja służyć do pracy na zewnątrz podczas zimy -z tąd wykończenie podeszwy oponą rowerową.pozdr-mohican

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy z otokiem czy bez to rzecz gustu, z otokiem łatwiej jest oszlifować spody bez frezów. Co do gotowej podeszwy to konieczna prasa inaczej będzie kiepsko. Druga kwestia to spasowanie kopyta do śladu podeszwy (powinno być odwrotnie ale nie przy tej ilości produkcji).

Jeśli podeszwa ma być elastyczna, odporna na ścieranie to moim faworytem jest vibram new flex ale ma kiepski protektor więc na śnieg zimą to tak średnio.

Łączenie pasowe (GY) fajne tylko dość pracochłonne, spód styrogumowy szybszy raczej też wytrzyma. Ja mam chęć na zrobienie butów z szyciem sandałowym tylko trochę brakuje mi koncepcji. Podobają mi się buty tak montowane.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w kwestii otoku się wypowiem...

nie polecam Szewexu, bo mają drogo jak cholera! na hurtszewski.pl można wiele rzeczy duzo taniej kupić a są bardo dobre.

tego otoku używam od... kilkunastu par, jestem bardzo zadowolony, ładnie się klei i fajnie wygląda. klienci również nie narzekają.

http://www.hurtszewski.com/advanced_search_result.php?keywords=otok&search_in_description=1&x=0&y=0

skoro nie widać różnicy, to po co przepłacać?...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

w kwestii otoku się wypowiem...

 

nie polecam Szewexu, bo mają drogo jak cholera! na hurtszewski.pl można wiele rzeczy duzo taniej kupić a są bardo dobre.

Zgadzam się w 100 %. Szewex dawno temu raz mnie zrobił na całego na flekach i od tej pory nie zamawiam już tam nic.

Hurtszewski za to - aż chce się kupować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak opona rowerowa będzie się trzymać ale samochodowa letnia na śnieg to nie najlepszy pomysł.

Kratownice u siebie w glanach wypełniałem klejem na gorąco i na razie trzyma. O gotowe podeszwy możesz zapytać tu http://gumplast.pl sami je robią więc może coś dogadasz. A może szyte podeszwy jak radzi mohican albo jak tu(29# i 30#) http://www.wbutach.pl/topic/2332-taktyczne/page-2 ?

Jeśli szukasz solidnego usztywnienia nosków to mam na zbyciu materiał termoplastyczny tzw. ping-pong mogę odsprzedać nawet niewielką ilość

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

Sorki za zwłokę i dzięki za zainteresowanie i podpowiedzi!

 

Lecimy dalej (;

 

Dziś udało mi się wreszcie usiąść i wziąć za projekt konstrukcji, przemyślenie Waszych pomysłów i materiałów no i  projekt szablonu cholewy.

1. Projekt konstrukcji

tTcGuAU.jpg

Powyższe bazgroły mają pomóc mi wyobrazić sobie konstrukcję - ogólnie skłaniam się ku GY Welt :). Zrobiłem go dziś rano i już myślę nad zmianą - otok ze skóry garbowanej roślinnie a nie gumowy, do otoku przyszyta i przyklejona środkowa podeszwa też ze skóry. Do tego dwie - trzy warstwy skóry na fleku by wyrównać buta do "poziomu" (kopyto jest lekko wyprofilowane, nie płaskie) i finalnie warstwa poligumy na flek i zelówkę.

 

@Rafał noski planuję usztywnić ścienioną warstwą skóry 2mm lub lnem dobrze nasączonym klejem :).

 

2. Cholewa 

jfnrnAe.jpg

 

Plan bazuję na zdjęciach podobnych konstrukcji - CLICK

 

Część czerwona będzie oczywiście wyższa - nie widzę sensu robienie wyższego wzoru z taśmy na kopycie, wydłużę ją odpowiednio przekładając wszystko na papier. Część ta będzie zszywana ze sobą z tyłu, reszta szwów chyba dość oczywista (:. 

Wewnątrz nie planuję nic wszywać, żadnej podszewki, skóra na łączeniach będzie oczywiście ścieniana, a same szwy zbijane by później jak najmniej wadziły.

 

3. Materiały:

Cholewa - skóra roślinnie garbowana 2mm

Podpodeszwa - skóra roślinnie garbowana 4mm+

Wypełnienie - korek

Otok - skóra roślinie garbowana  4mm+

Druga podeszwa - przyszyta do otoku i klejona do podpodeszwy/korku - skóra garbowana roślinnie 4mm+

Flek -  skóra roślinnie garbowana 4mm+ 2x

Podeszwa zewnętrzna - poligum  6mm - http://www.hurtszewski.com/poliguma-orlando-pyta-flekowa-kolor-czarny-pyty-p-5637.html

 

PYTANIA:

1. Skąd bierzecie korek? Byłem dziś we wszytkich marketach budowlanych w okolicy i nie mają kompletnie nic z korka. Na allegro znalazłem Sklep z samym korkiem ale nie jestem pewien który kupić ewentualnie kupić (jaka grubośc, może granulat - ale jak go aplikować (widziałem, że jakoś się go podgrzewa)).

 

2. Jaki klej do klejenia skóry do korka i skóry do poligumy? Podajcie proszę coś z http://www.hurtszewski.com/

 

3. Planuję pomalować cholewę na kolor czerwony (bejca do drewna). Jaką chemię wrzucić na nie po farbowaniu, a jaką jako finish?

 

4. Jakich gwoździ używać do przybijania naciągniętej cholewy? Do tej pory używałem takich drobnych do drewna, ale chyba są trochę za krótkie i zbyt duże - może coś z http://www.hurtszewski.com :D?

 

Więcej postaram się wrzucić jutro - pojadę po papier A3 by wygodnie wyciąć szablony (:.

 

Dzięki za pomoc!

Edytowane przez jackas
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

Jak zwykle z lekkim poślizgiem (;.

 

Dwa zdjęcia, szablon narysowany i wycięty oraz szablony pojedynczych części z nadwyżką na klejenie, wycięte z bloku technicznego. (Wrzucając zdjęcia na sieć zauważyłem, że źle wyciąłem największy kawałek - ma on być zszywany na tyle nogi a nie przodzie, nowy już wycięty, nie chciało mi się robić znów zdjęcia (: )

 

AqvdmMc.jpg

 

 

BpJHCPa.jpg

 

 

 

Korek zamówiłem z allegro (podanego w poprzednim poście), grubość 1mm.

 

Dalej nie jestem pewien co do kleju, gwoździ i finishu/kondycjoneru ale dziś poczytam i jutro coś wybiorę w szewexie - właśnie szukałem jakiegoś sklepu z artykułami szewskimi w poznaniu i hurtownia szewexu jest 600m od mojego mieszkania :).

 

Pewnie jutro na wieczór kolejna porcja zdjęć i informacji - postaram się wyciąć wszystko ze skóry i zacznę pracować nad podpodeszwą :).

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawie wszystko zamówione (oprócz farby, jutro skoczę po nią do szewexu) + trochę dodatkowych narzędzi :D. Bonusowo zdjęcie wyciętych paternów ładnie do siebie pasujących (;. Na drugim zdjęciu każda z części ułożona tak jak warstwy będą zszywane :).

 

fMDXRvn.jpg

 

 

xcVKc1M.jpg

 

 

Jutro zabieram się za podpodeszwę (;

Edytowane przez jackas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kleić proponuję SAR'em 600, jest dość mocny, klej na acetonie aktywuje się po podgrzaniu opalarką. albo butapren, skórę ze skórą i skórę z poligumą dobrze zwiąże ;) co do gwoździ, to na hurtszewski pl są gwoździe do fleków bezłepkowe, są długie i dobrze się nimi robi ćwiekowanie, według mnie są ok. kurcze, ciekaw jestem bardzo jak to wyjdzie, dość szalony pradżekt :) będę sledził pilnie postepy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rowki pod szew gotowe, otwieram nowe piwo i lecę z dziurami (;

 

l5CTKCF.jpg

 

Nie mam pojęcia czy wszystko co mam w głowie ma do końca sens, więc jak macie jakiekolwiek pytania lub sugestie/zalecenia to walcie śmiało :D

 

 

Edit:

Przed momentem dzięki Rafałowi kapnąłem się, że zabrałem cieńszą (1mm) skórę na cholewę niż miałem w planach, pośpiech... no więc szykuje się więcej roboty - damy podszewkę. Pytanie tylko z czego... czy macie jakieś propozycje? Kupię ją w poniedziałek, no chyba, że coś będzie ładnego i w sensownej cenie w szewex-ie (ich sklep mam 500m od mieszkania :p)

 

Mam również pytanie - czemu w konstrukcji GY Welted nie przyszywa się paska w okolicy pięty, a zakańcza na końcu podbicia z obu stron? Czy przyszycie go spowoduje jakiś problem w późniejszym etapie konstrukcji? Czy po prostu chodzi o oszczędność czasu?

Edytowane przez jackas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakich nici masz zamiar używać? 

 

EDIT: Rada ode mnie pamiętaj o dokładnym przyklejeniu zakładek (do podszewki i cholewki). Nie przykleiłem od razu bo nie wiedziałem po co się to robi. But skrzypiał strasznie a podszewka zsuwała się w dół i w miejscach gdzie kończyło się usztywnienie podszewka by się przetarła. ;)

Edytowane przez Rafał
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawie projekt się rozwija, mam tylko uwagę co do konstrukcji obłożyny. Krzywiznę z modelu "wyprostowałeś" linią prostą. Sprawdź czy długość krawędzi łączenia jest zgodna.

Wyznaczając 1/2 obłożyny musisz zmodyfikować ją tak by to co naddałeś przy "prostowaniu" obłożyny odjąć. Poprowadź prostopadłe od osi symetrii do brzegu krzywizny, potem prostopadłą do krzywizny (punktami) i przesuń krzywiznę o to co naddałeś. Otrzymasz "zdeformowaną" obłożynę. która po zszyciu i zaciągnięciu będzie wyglądała i leżała ok.

Obłożynę w kozakch też powinieneś wyformować. Pisząc obłożyna bardziej w tym wypadku chodzi mi o ten "dzwonek".

Ale zamieszałem :)

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.