nie_problem Posted January 27, 2013 Report Share Posted January 27, 2013 Tym wątkiem chciałbym rozpocząć cykl dyskusji na temat konstrukcji obuwia.Każdy system ma zapewne swoje plusy i minusy. Ciekaw jestem Waszej opinii w temacie.Na początek zebrałem garść informacji i linków na temat Goodyear Welted, która przez wielu miłośników wysokiej jakości obuwia uważana jest za najdoskonalszą. Czy słusznie?Mało jest polskojęzycznych publikacji na ten temat, ale mamy dwa bardzo ciekawe artykuły na zaprzyjaźnionym portalu: Obuwie Goodyear-Welted jest synonimem najbardziej luksusowego wyrobu branży obuwniczej. Warto poznać szczegóły jego konstrukcji, by zrozumieć, dlaczego tego typu sposób wytwarzania obuwia przetrwał w prawie niezmienionej formie od XV w.( pierwsze wzmianki) i dzisiaj w dalszym ciągu znajduje grono zapalonych zwolenników.Zacznijmy więc od początku, a mianowicie od nazwy. Otóż w Polsce obuwie tego typu od zawsze nazywano pasowym. A to dlatego że jego głównym elementem konstrukcyjnym jest pas. Nazwa Goodyear Welted jest stosunkowo młoda, pochodzi z końca XIX w. i jest ściśle związana z początkami mechanizacji produkcji obuwia. Dlaczego akurat Goodyear Welted ? To temat na inną historię. Dlaczego nazwa jest taka ważna? Otóż rzemiosło szewskie ma w Polsce swoją specyfikę jeśli chodzi o nazewnictwo. Okazuje się iż w różnych rejonach kraju te same elementy obuwia mają diametralnie różne nazwy. Wynika to z tego, iż starzy mistrzowie rzemiosła uczyli się w części od Niemców, Rosjan, Węgrów, Czechów i innych tak więc posługiwali się spolszczonymi nazwami swoich nauczycieli. Następnie ucząc swoich czeladników powielali to nazewnictwo, które z biegiem lat utrwaliło się i trwa do dziś. Stąd też mamy takie terminy jak brandzel, drajfus, kiederka itp. My dla potrzeb tego artykułu będziemy używać nazw typowo polskich.Tak więc system pasowy ( w obuwnictwie systemem nazywa się sposób zmontowania obuwia) jak już wspomniałem wcześniej jest jednym z najstarszych znanych nam systemów montażu. O jego doskonałości świadczy fakt iż w prawie niezmienionej formie przetrwał do czasów dzisiejszych i ma się bardzo dobrze. Oczywiście na przełomie wieków , a w szczególności w XIX i XX w. powstało wiele jego odmian i modyfikacji ale w tym artykule zajmiemy się wyłącznie jego klasyczną wersją. Najprościej, klasyczny system pasowy polega na tym, iż zaćwiekowaną (uformowaną i naciągniętą na kopycie) cholewkę zszywa się szwem poziomym z podpodeszwą i pasem a następnie przyszywa się do pasa szwem pionowym podeszwę. Szczegóły widać na załączonym poniżej rysunku: Więcej:http://www.ayal.pl/p...oodyear-welted/I rys historyczny: Początki obuwia Goodyear WeltedDruga połowa XIX w. to szczyt epoki przemysłowej nie tylko w Europie ale i w Stanach Zjednoczonych. Ludzie masowo emigrują ze wsi i osiedlają się na przedmieściach miast by zdobyć dobrze płatną pracę. Brakuje dosłownie wszystkiego więc jak grzyby po deszczu powstają to coraz to nowsze manufaktury. Dzięki wynalezieniu maszyny parowej a później elektryczności następuje błyskawiczna mechanizacja produkcji we wszystkich branżach. Jednakże z uwagi na mały postęp technologiczny i bardzo skomplikowaną konstrukcję nie udaje się w dalszym ciągu zmechanizować produkcji obuwia. Obuwie jest towarem luksusowym, drogim. Co prawda od pewnego czasu pracują już maszyny do szycia cholewek ale w dalszym ciągu cały montaż odbywa się ręcznie. Z uwagi na brak doskonalszej technologii większość obuwia wytwarza się systemem pasowym. Pod koniec lat 60-tych XIX w. zostaje zmechanizowana jedna z najważniejszych i najbardziej pracochłonnych operacji – wszywanie pasa. Co do dokładnej daty i nazwiska wynalazcy wszywarki pasa ( bo tak nazywa się maszyna) istnieją znaczne rozbieżności. Niektórzy autorzy twierdzą, że maszynę wynalazł Francuz August Destoney w 1865 r. W 1867r wynalazek, za namową fabrykanta obuwia z Brooklynu przejął syn wielkiego potentata gumy Charles Goodyear junior. Zlecił on usprawnienie i przygotowanie maszyny do pracy w przemyśle zdolnemu mechanikowi duńskiego pochodzenia Christianowi Dansel. Ci sami autorzy twierdzą że Goodyear przejął także, od biednego mechanika- Winslowa, pomysł na drugą z maszyn do montażu systemu pasowego- dublerkę i zlecił jej udoskonalenie pracującym u niego w firmie niemieckim mechanikom A.Eppler-owi i H.Gross-owi. Dla wyjaśnienia, nazwa dublerki pochodzi od nazwy szwu który tworzyła – szew dublowany ponieważ był w przeciwieństwie do szwu wszywania pasa dwunitkowy. Maszyna ta służyła do przyszycia podeszwy do pasa (szczegóły konstrukcji pasowej). Druga wersja prezentowana w literaturze twierdzi iż motorem powstania wszywarki pasa i dublerki był sam Charles Goodyear, który zlecił ich zbudowanie wspomnianym już Niemcom A.Eppler-owi i H.Gross-owi. Niezależnie od przyjętej wersji należy przyznać, iż Charles Goodyear wniósł niewątpliwie największe zasługi w mechanizację produkcji obuwia pasowego.... Ktoś nam na forum już pokazywał DUBLERKĘ prawda?(Wiecie z jakiej książki pochodzą szkice?)I na koniec mamy pozdrowienia Pozdrawiam wszystkich miłośników prawdziwego obuwiaSHOEM Więcej:http://www.ayal.pl/h...ria-obuwia-gyw/ Niewiele ludzi wie, że produkcja jednej pary butów „Goodyear Welted” trwa blisko 8 tygodni. Zanim obuwie trafi na półki sklepowe przejść musi ok. 200 różnych faz produkcyjnych. Co ciekawe jest jak na nasze czasy – zdecydowaną większość prac wykonują ludzie ! Ręcznie ! Więcej:http://www.ayal.pl/c...oodyear-welted/Z polskojęzycznych źródeł mamy jeszcze wątek na zaprzyjaźnionym forum:http://forum.butwbut...c.php?f=9&t=565Na anglojęzycznych stronach znajdziemy zdecydowanie więcej informacji ...I film z 1930 roku na temat: źródło:http://www.gentleman...-to-make-shoes/Co Shoe Snob na to?Opisał również inne konstrukcje, ale dziś o GYW:http://www.theshoesn...nstruction.htmlChoć z drugiej strony, może warto chociaż pokazać schematycznie różnice między GYW, a innymi metodami ...Źródło:http://www.wsanford-...om/?page_id=194A kto najlepiej nam to zobrazował?http://www.shiptonan...odyear-welting/http://atruegentleme...mens-shoes.htmlA może jednak animacja 3D najbardziej trafi? Z tego co rozumiem, wynalezienie maszyny zrewolucjonizowało szycie metodą "goodyear", ale kiedy jej jeszcze nie było, wszystko w zaciszu szewskiego warsztatu wykonywane było ręcznie, bo jakże inaczej.Zatem i dziś zapewne Kielman czy Januszkiewicz trzymają się szycia "Hand Made GYW", ale wiele uznanych marek korzysta z dobrodziejstwa bez szkody dla jakości, A może inaczej - żeby cały proces szycia buta ukończyć na wysokim poziomie bez wsparcia maszyny ... to dopiero Mistrzostwo.Zaznaczyć trzeba również, że zastosowanie samej metody nie gwarantuje jakości, bo obuwia szytego metodą GYW na rynku jest sporo w przeróżnych cenach i nie zawsze są godne polecenia.Panowie Szewcy:Czy często w swoich warsztatach naprawiacie obuwie szyte metodą GYW? Czy nie ma u Was problemu z wymianą podeszwy w takim obuwiu? ... no i liczę na dynamiczny rozwój wątku, kolejne linki, fotki, filmy, informacje (chętnie polskojęzyczne, bo mało takich)pozdrawiam 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 30, 2013 Report Share Posted January 30, 2013 (edited) Oho! Wielki Brat czuwa nad tym wątkiem ... z nieukrywaną przyjemnością i ciekawością... Edited January 30, 2013 by Klasycznebuty Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nie_problem Posted January 30, 2013 Author Report Share Posted January 30, 2013 Wielki, zdradź nam wobec tego z jakiej książki pochodzą rysunki z wpisu,bo rzadko Cię tu widujemy, a jak już jesteś to nie chcesz nic podpowiedzieć Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nie_problem Posted September 26, 2013 Author Report Share Posted September 26, 2013 GW: ... dla porównania: NORVEGIAN: BLAKE: http://petit-traite-de-haute-cordonnerie.alainmadec.com/?p=A001 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nie_problem Posted September 4, 2014 Author Report Share Posted September 4, 2014 Chyba najbardziej przystępne polskojęzyczne opracowanie jakie dotychczas widziałem: Metoda Goodyear Welted, albo szycie ramowe, powszechnie uważana jest za najlepszą pod względem trwałości metodę mocowania podeszwy buta. Podpodeszwa (ang. insole), czyli wewnętrzna warstwa buta, wraz z cholewką (upper), czyli tym co na zewnątrz, nie jest mocowana bezpośrednio do podeszwy. Szwem Goodyear mocowana jest do ramy (welt), a dopiero ta zszywana jest z podeszwą kolejnym szwem. Rozwiązanie zapewnia trwałość i powoduje, że do wnętrza buta nie dostaje się wilgoć – nie ma ono bowiem bezpośredniego połączenia z otoczeniem buta od spodu. Taka konstrukcja umożliwia także wymianę uszkodzonej czy przetartej podeszwy, bez zniszczenia kształtu cholewki ani nawet utraty komfortu spowodowanego odciśnięciem się kształtu stopy w skórzanej podpodeszwie. Blake to bodaj najprostsza możliwa metoda przymocowania podeszwy do cholewki przy pomocy nici. Niestety jeden szew idący przez podeszwę i podpodeszwę umożliwia dostanie się do wnętrza wilgoci, zaś konstrukcja uniemożliwia wymianę podeszwy – usunięcie szwu spowodowałoby kompletne odkształcenie się buta. Buty szyte metodą Blake mają jednak także zalety – są lżejsze, bardziej miękkie i łatwiejsze w rozchodzeniu niż buty Goodyear Welted. Z racji, że metoda ich wykonania jest prostsza – są też przeważnie tańsze. Poza tym buty są też optycznie smuklejsze – nie potrzeba szerokiego rantu do mocowania podeszwy – więc wybór takich butów może być podyktowany poczuciem estetyki. Blake/Rapid ma konstrukcję analogiczną do Blake – ale znajduje się w nim jeszcze jedna warstwa skóry. Śródpodeszwa (midsole) jest mocowana do cholewki i podpodeszwy szwem Blake, więc takim samym jak w poprzedniej technice; dopiero do śródpodeszwy szwem Rapid biegnącym na rancie przymocowana jest podeszwa. To uszczelnia but, chroni przed wilgocią. Umożliwia także, teoretycznie, wymianę zniszczonej podeszwy. Więcej: http://studenckaelegancja.pl/2014/03/o-konstrukcji-butow/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nie_problem Posted December 9, 2014 Author Report Share Posted December 9, 2014 Storm Wlted Więcej: http://vizioner25.livejournal.com/1891.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rafał Posted December 10, 2014 Report Share Posted December 10, 2014 Szycie pasowe może i jest trwałe ale ma jedną wadę - szczelinę między pasem a cholewką. Na początku może to nie jest odczuwalne ale z czasem staje się ona coraz luźniejsza i zbiera wodę która zwyczajnie tam wcieka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nie_problem Posted December 11, 2014 Author Report Share Posted December 11, 2014 hmmm ... skąd taki wniosek? Z jakimi konkretnie butami miałeś taki problem (marka/model)? Od wielu lat użytkuję wiele par szytych tą metodą i nigdy nie doświadczyłem problemu, o którym wspominasz. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rafał Posted December 12, 2014 Report Share Posted December 12, 2014 Mówię tutaj o opinaczach, ale tylko te stare były szyte pasowo. Pas skóry jest przyszywany syntetyczną białą nicią podobnie jak w metodzie blake. Potem ten pas jest przyszywany do warstwy skóry i dopiero wtedy idzie podeszwa gumowa, a te "nowe" no cóż... Wiem że wojskowe opinacze to nie buty z najwyższej pułki. Ile bym tam tłuszczu nie starał się wcisnąć to i tak woda się tam dostaje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nie_problem Posted December 13, 2014 Author Report Share Posted December 13, 2014 Z opinaczami nie mam doświadczenia. Coś tam było w piwnicy, ale tak ukryli bym już nie znalazł Ale kiedyś odkopię! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rafał Posted December 17, 2014 Report Share Posted December 17, 2014 Przypomniała mi się opowieść o wojsku która potwierdza że szycie pasowe jest bardzo trwałe. W drugiej połowie jat 60 gdy buty się rozwaliły dostawało się przepustkę do domu, chyba na tydzień. Jak łatwo się domyślić buty przechodziły wiele ale podobno nikt z kompani nie zdołał rozwalić butów przez całą służbę. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.