Skocz do zawartości

Historia damskich butów


nie_problem

Rekomendowane odpowiedzi

Ciekawy wpis blogowy z 2008 roku

 

Historia butów cz. I

„Nie szata zdobi człowieka…”

NIE TYLKO szata, ale też BUTY, buty na obcasach szczególnie..

WYSOKIE OBCASY, koturny.

William Rossi powiedział o nich: „Nie diamenty, ale OBCASY są najlepszym przyjacielem kobiety”.

Od najdawniejszych czasów, efekt buta w decydującym stopniu zależny od kształtu podeszwy i obcasa.

 

 

476 r. p. n. e. -

Pierwsze buty, które powstały w czasach starożytnych – musiały być wygodne, obcasów tam nie znajdziemy.

Dlatego miały one podeszwę płaską, wykonaną z papirusu, lub z innych trzcin czy ze skóry.

Podeszwę upiększano: złocono ją lub na jej spodzie umieszczano podobiznę ukochanej osoby, by być z nią blisko na każdym kroku (Grecy) lub wroga (Egipcjanie) aby móc w ten sposób go ‘zdeptać’.

 

 

1400 - KOTURNY:

pantofle kobiece, na bardzo wysokich, drewnianych koturnach, miały jeden lub dwa obcasy pośrodku stopy.

W Wenecji w pierwszej połowie XVI wieku kurtyzany nosiły – koturny dochodzące do wysokości ponad 50 cm . Nie sposób było się w nich poruszać bez pomocy innych osób.

 

Koturn – z dwoma obcasami, pokryty dla ozdoby –taką samą tkaniną jak but.

 

 

1600- WYSOKIE OBCASY – pojawiły się po raz pierwszy w XVII wieku.

Miały one drewniane obcasy - w kształcie kanciastego słupka.

Obcasy dochodziły do kilkunastu centymetrów wysokości.

Przód buta był wydłużony i ścięty.

 

 

1670 – z czasem buty zaczęto zdobić sprzączką, która zastąpiła kokardę.

 

 

1680 - nawet ochraniacze na buty tzw. patynki były na obcasie / podwyższeniu

· drewnianym (dopasowywało się ono do buta )

· lub metalowym (na metalowym kole, znajdowała się drewniana podeszwa, która podtrzymywała cały but)

Patynki podstawki, (inaczej: podstawki, chodaki) dzięki swoje konstrukcji utrzymywały but właściwy ‘wyżej’ co pozwalało zabezpieczyć go przed pobrudzeniem.

Był to praktyczny wynalazek, który służył przez wieki.

Każdy zacny obywatel nosiły wysokie podstawki, bo chciał się wyróżnić, pokazywał ‘że jest ‘wysoce urodzony’ i że ma ‘odpowiednią pozycję’.

 

 

1720 - Za panowania Ludwika XIV – arystokraci nosili ‘czerwone obcasy’

(obcas czerwony, w kształcie słupka , szeroki przy złączeniu z podeszwą i delikatnie zwężony na dole, mierzył 18 centymetrów) - były one symbolem statusu .

 

Historia butów cz. II

1800-

Buty, które sprawiają, że stajesz się w nich przedmiotem pożądania:

Buty z wysokimi cholewkami sięgającymi prawie do kolan.

Na bardzo wysokich, drewnianych, mocno zwężających się ku dołowi szpiczastych – obcasach.

Przy złączeniu z podeszwą, obcas był pod takim kątem do pięty, że popychał ją do przodu przez co cały ciężar spoczywał na palcach, dodatkowo ściśniętych w wąskim czubku).

Do dzisiaj uchodzą za fetysz.

Erotyczny urok nadają im szpiczaste obcasy i zachęcające do otwarcia – zasznurowanie.

 

 

1904 - pantofel

Ówczesne kobiety szybko przekonały się do nich.

Wygodne, na małym, drewnianym, bądź skórzanym, zdobiony tak ja reszta buta obcasie – słupku.

Przy chodzeniu obcasy wydawały bardzo głośne dźwięki.

 

 

1920Obcas znowu wzbija się do góry. Zapanowała moda na ekstrawagancję, a projektant - Andre Perugia zaprojektował wysoki, smukły obcas w kształcie spirali.

Ale nie został on przyjęty.

Wciąż były modne obcasy nie wysokie, drewniane lub skórzane – szeroki przy podeszwie, zwężone na dole – w kształcie słupka.

 

 

 

1936 – projektant Salvatore Ferragamo stworzył pierwszy obcas klinowy z korka.

Obcas w kształcie klina,

„SHOES” str. 375

 

 

1937 – swoją karierę rozpoczął projektant Roger Vivier. (najbardziej kreatywny projektant butów tamtych czasów).

Projektował formy podstawowe obcasów, które później ozdabiał na różne sposoby.

Pokazał światu nowe, świeże spojrzenie na obcas.

Innowacyjne obcasy – stały się jego rozpoznawalnym znakiem,

Stworzył między innymi obcas-przecinek – niewysoki, smukły, lekko odgięty obcas,

i kanciasty graniastosłup –drewniany, wysoki, o przekroju trójkąta

„SHOES” str. 104 – The „ Comma” i 105 The „Piramid”

 

1937 - Andre Perugia – pantofelek bez obcasa, pokryty welurem.

Jego podeszwa z korka była polerowana i pozłacana.

 

1938 –projektant Salvatore Ferragamo zaprojektował przełomowe sandały.

Podeszwa była w kształcie wysokiej platformy. Obcas w niej był wykonany z kilku warstw korka.

Warstwy te były pokryte welurową skórką – każda warstwa w innym kolorze.

 

 

1940 – W czasie II wojny światowej ograniczenia sięgnęły również obcasa:

w Ameryce nie wyższy niż 2,5 cm, a w Wielkiej Brytanii kobiety mogły nosić obcasy tylko do 5 cm.

 

Ponieważ podczas wojny brakowało – surowca, nie można było używać skóry do wyrobu butów dla cywili.

Dlatego modne były buty ‘meble’, nazwa ich pochodzi od oryginalnego kształtu

i drewnianego i od surowca z którego były wykonane – tzn. z drewna.

Ich obcas był niewielki, w kształcie klocka, raczej pozostawał w kolorze drewna, nie pokrywano go niczym ze względu na oszczędność..

 

 

1947

„NIEWIDKI” – buty te zostały stworzone przez Salvatore Ferragamo.

Powstało ok. 20 000 – różnych fasonów.

Buty na dość wysokim, masywnym, wykonanym z drewna bądź plexi obcasie, pokryte kolorem. Obcas w kształcie słupka.

 

 

Historia butów cz. III

1950

„SZPILKI” – pantofelki na wysokich, cieniutkich, obcasach.

Obcas przypominał szpilkę, był bardzo cienki, wyglądał niestabilnie, mógł być wykonany z przeróżnych materiałów.

Taki obcas był inaczej nazywany - sztyletem.

Szpilki podwyższają nogę od tyłu, przez co przesuwają postać do przodu.

Wysmuklają sylwetkę. Wymagają krótkiego, delikatnego kroku..

 

 

1952 – Projekt Andre Perugii - obcas w kształcie spirali, wysoki, wyglądający bardzo niestabilnie.

Wykonany był z metalu. W tej epoce obcasa-szpilki, ten projekt idealnie się odnalazł.

 

1953 – na uroczystościach koronacyjnych Królowa Elżbieta II wystąpiła w eleganckich butach, projektu Rogera Vivier’a – w których obcas był wysadzany granatami.

 

 

 

1960 - ‘BOTKI’ – noszono je do każdego typu ubioru .

Ich obcas mógł być drewniany, skórzany, lub z korka.

Dość wysoki, – po stronie pięty.

Był masywny, w kształcie klocka, w jednolitym kolorze co reszta buta.

Podnosił sylwetkę, dodawał kokieterii.

 

 

1960 – równocześnie w tych latach Audrey Hepburn rozsławiła obcas-kieliszek.

Mały obcasik kształtem przypominający kieliszek.

Był znacznie wygodniejszy od niedawno panującej szpilki.

 

 

1967 – Marlena Dietrich otrzymała od Rogera Vivier’a, piękne sandałki,

Z obcasami w kształcie kuli. Kulą była ozdobiona kryształkami ze strasu.

 

1970 – PLATFORMY / KOTURNY - na lata 70-te przypadł szczyt popularności i szczyt przesady – tego rodzaju butów.

Obcas – ich mógł być wykonany z korka, plastiku, drewna. Często był w kształcie klina.

Platformy były bardzo wysokie – jednak na ogół obcas klinowy pod piętą był wyższy.

 

 

1975 - OBCAS PRINCESS -czyli pantofelek o delikatnie zwężającym się, cieniutkim, wysokim obcasiku. Pantofelki na takim obcasie nosił Kopciuszek.

 

 

1980 – moda PUNK odkryła - charakterystyczne, ciężkie, solidne buty.

„But roboczy” – but z płaską, bardzo niską, masywną, platformą.

Dla ‘wzmocnienia’ w traktorową podeszwę mogły być wkręcone śruby.

Ten typ buta stał się przedmiotem identyfikacji grup młodzieżowych, był noszony przez ‘punków’ obojga płci.

 

 

1994 – powrót do kobiecych, eleganckich butów na koturnie: znowu pojawiły się zagrażające kostkom grube podeszwy ( tym razem wykonane z najróżniejszych materiałów korka, skóry, plexi).

Projekt Vivienne Westwood - obcas- szczudło, miał 20-cm wysokości , pokryty skórą,

Spowodował, że doświadczona modelka, Naomi Campbell, która go prezentowała – przewróciła się na wybiegu.

 

Historia butów - cz. IV

1995 – Obecnie moda pozwala na najróżniejsze interpretacje.

Do sportowych butów dodano obcas, bardzo smukła, wysoką szpilkę.

 

Buty te jednak nie nadawały się do uprawiania w nich jakiegokolwiek sportu.

 

 

2000 - modne są obcasy w kształcie szpilek, klinów czy brak obcasa- czyli płaska podeszwa.

 

2008 – obecna moda daje nam wiele możliwości wyboru.

Do wyboru mamy wiele fasonów.

Obcasy mogą być: wysokie, niskie, koturny, szpilki, z płaską podeszwą z korka, plexi, skóry, gumy – co kto lubi.

 

 

 

BUTY PONADCZASOWE.

Wśród butów codziennego użytkowych – historia pokazuje nam model z obcasami, które stanowiły wyłącznie przedmiot sztuki.

Takie obcacy –już nie są tylko dodatkiem – tylko dziełem sztuki – i jako takie są noszone.

Jeszcze częściej są wystawiane tylko na pokaz.

 

Cały wpis wraz z fotkami:

http://mojstyl.blox....butow-cz-I.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I od razu damskie buty z lat 30-tych. Zaprosiłem kolekcjonera na forum, ale nie wiem czy zajrzy :ph34r:

 

01qpjUj_Ot2IpJky08aKLONwm2BEmKfrU0Pi0GoI,w600.jpg

 

11qpjUw_Ot2IpJky08aKLONwm2BEmKfrU0Pi0GoI,w600.jpg

 

21qpjW2_Ot2IpJky08aKLONwm2BEmKfrU0Pi0GoI,w600.jpg

 

31qpjWe_Ot2IpJky08aKLONwm2BEmKfrU0Pi0GoI,w600.jpg

 

41qpjWp_Ot2IpJky08aKLONwm2BEmKfrU0Pi0GoI,w600.jpg

 

51qpjWC_Ot2IpJky08aKLONwm2BEmKfrU0Pi0GoI,w600.jpg 61qpjWU_Ot2IpJky08aKLONwm2BEmKfrU0Pi0GoI,w600.jpg 71qpjV4_Ot2IpJky08aKLONwm2BEmKfrU0Pi0GoI,w600.jpg 81qpjVd_Ot2IpJky08aKLONwm2BEmKfrU0Pi0GoI,w600.jpg 91qpjVv_Ot2IpJky08aKLONwm2BEmKfrU0Pi0GoI,w600.jpg 101qpjVR_Ot2IpJky08aKLONwm2BEmKfrU0Pi0GoI,w600.jpg

 

111qpjX7_Ot2IpJky08aKLONwm2BEmKfrU0Pi0GoI,w600.jpg

 

121qpjXn_Ot2IpJky08aKLONwm2BEmKfrU0Pi0GoI,w600.jpg

 

131qpjXF_Ot2IpJky08aKLONwm2BEmKfrU0Pi0GoI,w600.jpg

 

141qpjXQ_Ot2IpJky08aKLONwm2BEmKfrU0Pi0GoI,w600.jpg

 

151qpjY4_Ot2IpJky08aKLONwm2BEmKfrU0Pi0GoI,w600.jpg

 

161qpjYl_Ot2IpJky08aKLONwm2BEmKfrU0Pi0GoI,w600.jpg

 

171qpjZ0_Ot2IpJky08aKLONwm2BEmKfrU0Pi0GoI,w600.jpg

 

http://www.wykop.pl/...-trzydziestych/

 

 

A jak lata 30-te to pociągnijmy temat:

 

The Metropolitan Museum of Art in New York is showing off these fantastically stylish high heels by Steven Arpad from the end of the 30s. Some of these styles could be making a comeback.

classic_womens_shoes_from_1939_640_01.jpg

 

classic_womens_shoes_from_1939_640_02.jpg

 

classic_womens_shoes_from_1939_640_03.jpg

 

classic_womens_shoes_from_1939_640_04.jpg

 

classic_womens_shoes_from_1939_640_05.jpg

 

classic_womens_shoes_from_1939_640_06.jpg

 

classic_womens_shoes_from_1939_640_07.jpg

 

classic_womens_shoes_from_1939_640_08.jpg

 

classic_womens_shoes_from_1939_640_09.jpg

 

classic_womens_shoes_from_1939_640_10.jpg

 

classic_womens_shoes_from_1939_640_11.jpg

 

classic_womens_shoes_from_1939_640_12.jpg

 

classic_womens_shoes_from_1939_640_13.jpg

 

classic_womens_shoes_from_1939_640_14.jpg

 

classic_womens_shoes_from_1939_640_15.jpg

 

classic_womens_shoes_from_1939_640_16.jpg

 

classic_womens_shoes_from_1939_640_17.jpg

 

classic_womens_shoes_from_1939_640_18.jpg

 

classic_womens_shoes_from_1939_640_19.jpg

 

classic_womens_shoes_from_1939_640_20.jpg

 

classic_womens_shoes_from_1939_640_21.jpg

 

classic_womens_shoes_from_1939_640_22.jpg

 

http://izismile.com/...39_22_pics.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na tych pierwszych z lat 30-tych widać konkretne szycie, a nie jak obecnie, jakimiś niteczkami. Ciekawe, czy to obuwie było wtedy modne, topowe, dla bogatszej częsci społeczeństwa, czy może raczej low endowe, jak byśmy dziś powiedzieli.

 

Swoją drogą 1400 rok - drewniane buty na koturnach. A one ciągle są spotykane, po kilkuset latach drewniaki na obcasach nie odszły do lamusa:-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...
  • 1 rok później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.